Prøvekjøring

Hei til alle som har lyst til å prøvekjøre motocross!

Prøvekjøringen foregår under ordnede forhold på Bybergsanden Motocrossbane.
  • Sommertid: tirsdager og torsdager.
  • Vintertid: lørdager.
  • OBS: Det  avtales tid!
    For å avtale prøvekjøring, kontakt Erlend Eltervåg på e-post: rekruttering@bsmx.no eller mobil 95291482.
     
Vi disponerer en Yamaha PW50 (48cm setehøyde, automat), en Honda CRF110 (64cm setehøyde, halvautomat), og en Honda CRF125f (80cm setehøyde) for prøvekjøring. På grunn av stor pågang og dyrt utstyr, så legges det opp til å låne BSMX sine sykler kun 1 eller 2 ganger. Etter dette oppfordres det til å kjøpe egen sykkel og eget utstyr. Se nederst på siden her for oversikt.


For å prøvekjøre må man løse opplæringslisens fra NMF og rekrutteringsmedlemskap i BSMX. Se under for mer info.


     


Starte med Motocross

Hvis du skal prøve eller starte opplæring i en motorsportgren, må du ha en lisens fra Norsk Motorsportforbund (NMF) som inneholder en ulykkesforsikring, og aktiviteten skal være på en bane eller et område som en motorsportsklubb har registrert og fått godkjent for den aktuelle aktiviteten. For å få en lisens må du også ha et medlemsforhold i Bybergsanden Motocrossklubb.


1. Medlemskap i Bybergsanden Motocrossklubb

For nybegynnere på opplæring har klubben laget et fordelaktig rekrutterings-medlemskap som varer ut det første kalenderåret, som kan løses ut sammen med opplæringslisens. Er føreren under fylte 16 år, så er kravet fra NMF (Norges Motorsportforbund) at også foresatte melde seg inn. Klubben har satt følgende priser for medlemskap:

Rekrutterings-medlemskap:

  • Fører under 16 år: kr. 250,- for fører + kr. 250 for foresatte.
  • Fører over 16 år: kr. 500,-
Følgende punkter bør gjøres noen dager før prøvekjøring, slik at medlemskap kommer i orden i god tid.

  1. Opprett en brukerprofil på https://minidrett.nif.no.
    Hvis fører er under 16år, så må fører og foresatte ha hver sin konto, registrert med hver deres e-postadresse.
  2. Registreringen av ny bruker kontrolleres med et oppslag mot folkeregisteret, personnummeret blir ikke lagret. Dersom du finnes registrert i databasen som tidligere idrettsutøver eller funksjonær, kan du bli bedt om å bekrefte eventuelle duplikater slik at disse blir slått sammen.
  3. Trykk "Finn ny klubb", søk etter Bybergsanden Motocrossklubb, og trykk for å bli medlem.
  4. Når dette er gjort, send også en e-post til medlemsservice@bsmx.no, og oppgi navn og skriv at du ønsker rekrutterings-medlemskap.
  5. Medlemsservice@bsmx.no vil da godkjenne deg som medlem, og klargjøre faktura for deg som blir tilgjengelig på din konto på MinIdrett - trykk på "Betaling" oppe til høyre.
  6. For å hente ut Medlemskortet - rykk på "Medlemskap" på MinIdrett. Dette blir tilgjengelig etter betaling er registrert.
  7. Skrive ut Medlemskortet - dette må medbringes på treninger og løp for å bevise medlemskap.


2. Opplæringslisens - Kom og prøv
For å raskt komme i gang med å kunne kjøre, så er det laget en forenklet midlertidig lisensordning - "Kom og prøv" - Se NMF sine websider for en lisensoversikt: https://www.nmfsport.no/informasjon/utoverinformasjon/lisenser/?amp

"Kom og prøv":
Prøvelisensen får du gjennom en app. Last ned mobil-app, bruksanvisning; https://nmfsport.no/wp-content/uploads/2022/08/Veiledning-kom-og-prov-lisens.pdf

Prøvelisens  fremvises Sikkerhetsleder i Bybergsanden Motocrossklubb, sammen med medlemskapsbevis. Det er denne meldingen som er beviset for at lisenstageren har gjennomført kjøp av en lisens. All kjøring skal foregå på merket område sammen med en sikkerhetsleder i klubben.

Se NMF sine websider for en lisensoversikt: https://www.nmfsport.no/informasjon/utoverinformasjon/lisenser/?amp


Veien videre - Utøverlisens
Når man ønsker å fortsette med motocross utover "Kom og prøv"-lisens, så må en fullverdig utøverlisens skaffes.


For priser, hvordan man går videre, osv. følg oppskrift på Norsk Motorsportforbund sine websider: 


Vanlig medlemskap:

  • Hovedmedlem 1850,-
  • Familemedlem 450,- (for medlemmer knyttet opp mot et hovedmedlem)
  • Enkeltmedlem 1450,- (for medlemmer over 16 år, eller der hvor medlemmet tilhører en annen klubb hvor foresatte også står som medlem)
  • Der hvor medlemet er under 16 år må også en foresatt være medlem av en klubb.



OBS:
  • Husk for hver trening å skrive navn, klubb, lisensnummer og bane på skjema som sikkerhetsleder har.
  • Husk for arrangementer å medbringe både klubbmedlemskap fra MinIdrett, samt kjørelisens fra Norsk Motorsportforbund.
    Husk også at foresatte sitt medlemskap må fremvises hvis utøver er under 16 år.


Eldre informasjon:


Kjøreutstyr og beskyttelse

Det må brukes korrekt og skikkelig kjøreutstyr beregnet på motocross (ikke vanlige motorsykkel-klær).

  • Hjelm uten visir
  • Kjørebriller.
  • Rustning/brynje som beskytter bryst og rygg.
  • Kne- og albue-beskyttelse.
  • Kjøresko.
  • Bukse som tåler varme fra motor
  • Trøye og hansker.


Eksempel for valg av motocross-sykler

Dette er noen eksempler på populære motocross-sykler. Det frarådes å bruke billige kina-kopier og annet av dårlig kvalitet, og det vil typisk ikke være lov å bruke ukjente billig-merker på banen. Dette pga fare for at de ikke tåler belastningen de blir utsatt for, som gjør at de kan gå i stykker og være til fare for både fører og andre.

Barn 4 - 10 år (høyde opp mot 130 cm)

  • Yamaha PW50, TTR-50 eller TTR-110
  • Honda CRF50f
  • KTM 50 SX, eller 50 SX Mini
  • Husqvarna EE5 (elektrisk)
  • Søk på Finn.

Barn 8 - 12 år (høyde opp mot 160 cm)

  • Kawasaki KX 65
  • Yamaha YZ 65
  • KTM 65 SX
  • Søk på Finn.

Barn 11 - 15 år

  • Kawasaki KX 85
  • Yamaha YZ 85
  • KTM 85 SX
  • TM 85cc
  • Søk på Finn.

Alder 16+ - 125cc 2-takt-motorer

  • Kawasaki KX 125
  • Yamaha YZ 125
  • KTM 125 SX
  • TM 125cc
  • Suzuki RM 125
  • Honda CR 125
  • Husqvarna TC 125
  • Søk på Finn.

Alders 16-18+ ? - 250cc 4-takt-motorer

  • Kawasaki KX 250F  
  • Yamaha YZF 250
  • KTM 250sx-f
  • TM 250cc
  • Suzuki RMZ 250
  • Honda CRF 250
  • Husqvarna FC 250
  • Søk på Finn.

Alder 25+ ?

  • 4-takt 350- og 450-versjon av de samme syklene som listet over, og 2-takt 250cc.
  • Anbefales ikke for nybegynnere.
  • Søk på Finn.